Dag 4 - Reisverslag uit Huancayo, Peru van genc - WaarBenJij.nu Dag 4 - Reisverslag uit Huancayo, Peru van genc - WaarBenJij.nu

Dag 4

Door: Genc

04 Mei 2013 | Peru, Huancayo

Dag 4
Bezoek Mercado Mayorista en projecten in Santa Rosa en Vilcacoto.
Terwijl ik rechtop in mijn bed zat met de gordijnen open, heb ik genoten van de opgaande zon die scheen over de toppen van de Andes met op de achtergrond vrolijke Peruaanse gezang vanuit een kerkje hier uit de buurt. We zitten hier op een hoogte van ongeveer 3500 mtr en dat maakt dat sommigen nog een beetje last hadden van de hoogteziekte. Hoofdpijn, wiebelig en bij minste inspanning kortademig. Gelukkig hebben we hiervoor pillen.
Na weer zo'n heerlijk ontbijtje met pancake en vers fruit, bezochten we één van de dagelijkse echte Peruaanse soekhs (markten). Deze markten worden meestal niet door toeristen bezocht en is een unieke gelegenheid om het Peruaanse leven van deze stad van binnenuit een beetje te leren kennen, proeven, smaken en ruiken. Veel kleuren en één en al vriendelijkheid. Gezellige drukte. Rauwe geslachte onderdelen van dieren zoals tong, lever, hart, niertjes,  halve varkens- en paardenkoppen, vetgemeste cavia's voor de consumptie.
De foto's zeggen genoeg. Ook de fruit en bloemenmarkt.
Na wat inkopen te hebben gedaan zijn we met de veelkleurige ronkende hoestbui op wielen (zie foto) naar het project Santa Rosa gereden. Deze commodore ( kinderrestaurant ) is ongeveer 2 jaar oud. Conzales en Rita werken in deze wijk met 86 kinderen. Een stel met echt een hart voor deze kinderen. Elke zaterdagmiddag houden ze kinderbijbelclubs in een soort park met kinderen uit de buurt.
Na 2 uren zijn we doorgereden naar het project in Vinlcacoto. Deze lag ongeveer een half uur rijden buiten de stad. Het laatste gedeelte ging over hobbelige zandweg. Dit is het eerste kinderrestaurant van Pan de Vida en kon uitgroeien tot de 150 kinderen die hier een maaltijd krijgen. Ancelma en Manuel geven al meer dan 12 jaar leiding aan dit  project. Er zijn nu al jong volwassenen die naast hun studie helpen in deze commodore, maar als klein kind ook eten kregen in dit project. Dit project is al veel arme gezinnen in dit bergdorpje tot zegen geweest.
Op de terugweg naar de stad hebben we nog een stop gemaakt bij een prachtig park, waar de bevolking met recht trots op kan zijn; El Parque de la Identidad Huanca.
Zie foto's.